středa 13. října 2010

Jméno dítěte

Každá holčička si časem začne malovat svoji budoucnost. Učí se podpisové vzory svého možného budoucího příjmení (podle aktuálního kluka), vybírá podoby svatebních šatů a samozřejmě hledá optimální jména pro své děti. Kluky toto období zcela míjí. Neznám snad žádného, který by se už v dětství zabýval takovými prkotinami. Jediná možná výjimka jsou "děděná" jména. Pokud se v rodině všichni muži jmenují Tomáš, bude i kluk počítat s tím, že jeho syn bude prostě Tomáš a basta.
Nedávno jsem objevila svůj sešit ze základní školy. Kromě školní látky tam také bylo zapsáno několik křestních jmen. Ano, byly to možné varianty. Rozsah jsem měla obrovský - od jmen obyčejných až po exotická. Co kdybych si vzala cizince, že? Nebo se dokonce do ciziny odstěhovala? Evidentně jsem cítila i silnou averzi vůči koncovce -ová u ženských jmen. Měla jsem v plánu buď si ponechat své vlastní příjmení, nebo se alespoň zbavit nenáviděné koncovky. Svatba pak byla tak rychle, že jsem prostě přijala manželovo příjmení jak bylo a následky mi došly až ve svatební den :o).
Ale zpátky ke jménům. Jak se zakulacovalo moje bříško, množily se návrhy od přátel i rodiny. Každý měl najednou hned několik návrhů zcela zaručených jmen, která jsou univerzální, jediná vhodná a ideální. Po krátkém (ale o to intenzivnějším) boji jsem vyhrála mužskou variantu. U holky vznikl problém. Ani jeden z nás nechtěl ustoupit ze své varianty. Nakonec pomohla kniha všech povolených jmen (je jich cca 700). Čím dál tím víc jsem tušila, že čekáme holčičku, bylo tedy nutné se rychle dohodnout na kompromisu. Konečně bylo vybráno ke spokojenosti obou. Hrdě jsme oznámili jméno budoucím prarodičům. Čekala jsem nějaké reakce, na takovou negaci jsem ale připravena nebyla. Po pár týdnech vášně opadly a všichni se začali těšit.
Teď už je Fanynce skoro rok a já jsem neskonale vděčná, že jsme vytrvali. Jméno jí sedne a rozhodně s ním neudělá ostudu. Možná nás bude jednou nenávidět, ale kdo z nás je spokojený se svým jménem?
A co vy? Byl výběr jména bez problémů, nebo se objevila rodinná klika a nastaly boje? :o)

Žádné komentáře:

Okomentovat