pátek 11. února 2011

Cesta k výtahu

Po dlouhém čekání se konečně dostavěl výtah na stanici Háje. A jeho kolaudace proběhla s plnou parádou. Primátor, tisk, občerstvení. Vlastně jsem slavnost neviděla, stačilo se však podívat na přípravy.
Počasí bylo celý den divoké a ani se mi nechtělo vyjet z domova. Fanny má navíc zvyk usínat okolo poledne a celá akce začínala přesně v jednu hodinu. Nakonec jsem se odhodlala, dala Fanynce svačinu, teple ji zabalila do kočárku a vyrazily jsme. Cestou jsme potkaly jinou maminku s kočárkem a kupodivu se daly do řeči. Dokonce došlo i na vyměňování telefonních čísel - to už bude moje druhá známá na tomto sídlišti, jupííí. Měla jsem ještě spoustu času, zašla jsem tedy nakoupit a až poté jsme dojely na metro. Tam už se chystala velká sláva. Všude zmatek, kravaťáci, chlebíčky, motající se lidi. Dva vybraní invalidé se střídavě vozili nahoru a dolů novým výtahem (asi zkouška na slavnostní otvírání). Vypadali šťastně jak děti na kolotoči. Jeden z pořádajících pánů se postavil do mé blízkosti a díval se patřičně hrdě. Zamířila jsem tedy k němu a zeptala se ho, kdy se plánuje stanice Opatov - když Háje už jsou hotové. Překvapeně se na mně zadíval a řekl, že to nemá tušení. A že by to bylo strašně drahé. Tak jsem ho upozornila, že na Opatově už výtah je - stačí ho trochu upravit a zpřístupnit veřejnosti. Zakoktal se, že výtah je služební, neodpovídá drážním předpisům a je přístupný jen na průkazku. Z celého rozhovoru vyplynulo, že výtah je vlastně připraven k provozu - musela by se ale vyčistit přístupová cesta, deaktivovat tlačítka do jiných podlaží (přístup pouze s klíčem) a zabezpečit pár drobností. Celkem by to stálo zlomek ceny právě dodělaného výtahu na Hájích. Nechat vybudovat nový výtah stojí milióny a trvá měsíce. Zprovoznit stávající výtah by stálo několik desítek tisíc a trvalo maximálně měsíc. Prosadit tuto variantu by trvalo léta a dost možná i stálo další tisíce na úplatcích.
Rozhovor mě trochu dopálil a chtěla jsem si počkat i na primátora Prahy. Pak jsem se ale podívala do kočárku. Fanynka si mnula očička, zívala a tvářila se celkově rozmrzele. Uvědomila jsem si, že touto dobou už bývá po obědě a chystá se spát. V mé duši bojovala zodpovědná matka s aktivistkou za práva kočárků. Vyhrála matka... přestala jsem čekat na politika, otočila jsem kočárek a vydala se k domovu. Domů jsme to stihly těsně před další dešťovou přeháňkou. A vlastně do dopadlo velice dobře. Na metru stojí nový výtah, neznámý úředník se alespoň zamyslel nad naší stanicí a já měla v telefonu číslo na novou možnou kamarádku.
Jen jednu věc moc nechápu - proč se dělala taková sláva kvůli jednomu novému výtahu. Že by postavení výtahu byla taková fuška, že se musí slavit s nejdůležitějším mužem Prahy?

5 komentářů:

  1. Zas tak jednoduché to není. Ten nákladní výtah je fakt děs-běs. Aby byl pro lidi, musel by se vyměnit za jiný, včetně zabezpečení, dveří dle EU a já nevím čeho všeho. Vlastně jediný bonus je ta vykutaná díra :-). Ovšem tyto práce jsou v DP pro stanice Roztyly a Opatov odhadovány na 10 + 10 milionů Kč, což je zhruba pětina nákladů na výtahy stavěné z gruntu od začátku. Ty se pohybují nad 200 milióny, někdy až k 400 - 500 milionům. Ovšem v harmonogramu jsou Roztyly i Opatov uvedeny s přívlaskem, někdy možná až za výtahy v roce cca 2018. Nicméně, kdyby se řvalo, šlo by to do cca tří měsíců zvládnout. S výběrem zhotovitele tak do 9 měsíců.

    OdpovědětVymazat
  2. Já to nechápu. Výměna výtahu v našem desetipatrovém paneláku stála komplet asi 800 tisíc. 400 milionů byl v roce cca 2002 rozpočet na vybudování železniční zastávky Rajská Zahrada. Co by na tom výtahu stálo 200 mega, proboha?

    OdpovědětVymazat
  3. No, on se jaksi v případě třeba Národní třídy nebo Můstku musí razit tunel. Nejprve se musí vybudovat nějaké místo odkud, pak zabezpečit okolní budovy, a pak to prostě vykutat. To není jako výtah v baráku, bývá ař 2x delší, taky 2-4 větší. V případě Můstku se dokonce nejde provrtat na povrch hned, někde uprostřed se musí vykutat přestupní "jeskyně" a ještě chodba. Navíc se většinou dá materiál vyvážet jen v noci metrem, což se při prodloužení provozu o víkendu stalo ještě složitějším, protože něco zabere nutná údržba tratí, na všech trasách probíhá výměna pražců, tak mají prioritu další akce a moc vagónků za noc neodjede. A na povrchu se pak už spíš jen dokončuje. Pokud jde o tu "výměnu" na Opatově, předpokládám, že se musí všechno vybourat, celý "komín" vyztužit, a vlastně tam vše postavit znovu. Výtah je tam asi 3x větší než běžný (tuším), čemuž odpovídá i větší strojovna a bezpečnostní opatření, tuším ještě víc pojistek než v běžném baráku. Takže bych těch 10 milionů za takovou akci asi uznal jako oprávněné náklady. Výdyť dneska 5 milionů stojí dát semafory na malou křižovatku...

    OdpovědětVymazat
  4. Aha, já to špatně pochopil. Měl jsem za to, že pořád mluvíme o Opatově (tedy že za 10M je rekonstrukce stávajícího výtahu ve stylu natření stěn a zábradlíčko v chodbě - a za 200M je jeho výměna). Pak je to oprávněné a 200 a více M za Můstek nebo Národní naprosto chápu.

    OdpovědětVymazat
  5. Na Opatově by mělo být 10M za výměnu, včetně všeho natírání. Předpokládám, že v tom nákladním výtahu by se nejezdilo, ten by bezpečný nebyl. 10M je odhad DP. Nad 200M stojí všechno, kde se musí vykutat ďoura. Když je to snadná ďoura, dá se jít i míň pod 150M.

    OdpovědětVymazat