neděle 29. března 2020

Karanténa a naše rodina - díl II. - škola

Už minule jsem psala o problematice učení látky, kterou rodič zcela neovládá. Proto jsem napjatě čekala na avizované učení pomocí televize. Moc nadějí jsem tomu nedávala, ale proč ne? Horší než současný stav to už být nemohlo. Navíc Josífka potřebuje pravidelný režim a řád a tohle by ji mohlo trochu „ukotvit“ v čase a prostoru. Taky v pondělí ráno vesele vyskočila a převlékla se, aby byla do „školy“ připravená. Nachystala si pomůcky a mohla jsem zapnout televizi. Blok začal první třídou. Jak Josífka uviděla další děti a paní učitelku (byť cizí), úplně se rozzářila. Poctivě dělala vše podle pokynů paní učitelky a potěšily ji i ostatní pořady. Fanny už tak nadšená nebyla, ale i ta poctivě sedla ke stolu a přidala se k učícím se dětem.
Také se plně projevila počítačová gramotnost jednotlivých učitelek – a hlavně jejich přístup k online výuce. U mladší dcery učitelka vsadila na třídní stránky – každý den hezky vypsala A4 textu – úkoly ze všech předmětů, které ten den měly být (a to včetně tělocviku, hudebky nebo výtvarky). Po týdnu chtěla vědět pokroky, tak jsem jí zaslala e-mail a omluvila se, že sice zadání plníme, ale vlastním tempem a trošku na přeskáčku (naštěstí pochopila a odsouhlasila). U starší dcery se učitelka nadšeně chopila příležitosti – založila speciální stránky s přehledným zadáváním úkolů i od ostatních učitelů, zvláštní stránku na revidování hotových zadání, diskuzní fórum žáků a whatsappovou skupinu rodičů. Soustředila se na rozjeté projekty a důležité předměty, doporučila i televizní učení a psaní si deníku (děti si je potom budou porovnávat). Zároveň rovnou rozjela anketu mezi rodiči, co s daných novinek má nechat v „aktivní službě“ i po skončení nouzového stavu. Také děti i rodiče uklidnila, že pokud nebude někdo stíhat plnit úkoly (nebo nebude mít jak – potíže s připojením, tiskem atd.) tak si z toho nemá dělat hlavu – vše se dá dohnat v následujícím roce. Jak jsem tak koukala na stránky školy, tak někteří učitelé se spokojili s hromadným zadáváním úkolů na hlavní stránce a seznamem doporučených on-line učebnic a pomůcek.
Ředitelka školy taky mezi užitečné odkazy zařadila stránky Městské knihovny – ta dala k dispozici několik stovek knih v pdf verzi. Našla jsem hned několik velice dobrých titulů a rozhodla se nelitovat barev a papíru a nějaké si i vytisknout. Jsem totiž staromódní a čte se mi lépe z papíru než z monitoru. Poměrně brzy se tak ukázalo, že došla barva a když přestal fungovat i skener, přišel čas na novou tiskárnu. Naštěstí jsme na to byli připravení, stará tiskárna už delší dobu zlobila a já si vyprosila nový typ k narozeninám. Ty sice jsou až za delší dobu, ale kdo by odolal povánočním slevám. Nyní přišel její čas a stará šla pryč. Čas ukázal, jak dobře bylo, že jsme ji měli v záloze. V současné době je problém i jenom doobjednat spotřební materiál. Ani velké obchody nestíhají a dodací lhůty jsou vražedné.
Dopolední výuka v televizi donutila Vráťu se čas od času odstěhovat do ložnice. Po jedné videokonferenci jsem si až dodatečně všimla, že celou dobu měl na pozadí pověšenou mojí vypranou startrekovou uniformu :D no, nikdo z kolegů se prý na nic neptal. Občas musel taky vypomoci s výukou matematiky u Fanny. Na to já už prostě nemám. Vůbec bych ocenila, kdybych měla také k ruce pedagogickou asistentku, Josí dokáže být oříšek a já na to nemám žádnou odbornou praxi nebo vzdělání. Řídím se svým citem a postupuji s ní sice pomaleji, ale stále kupředu. Naštěstí je její asistentka často na facebooku a tak mohu konzultovat pokrok. Odpolední výuku občas přesouvám na balkon. Z bezpečnostních důvodů holky nevodím ven, nedostatek vitamínu D se snažím dopovat pomocí kapek.
Proč z bezpečnostních důvodů? Ukázalo se totiž, že začínám být lehce paranoidní. Ze začátku jsem nově nastupující infekci brala na lehčí váhu. Pak jsem se jednou vracela z nákupu domů a potkala souseda. Rozhodla jsem se s ním čekat na výtah (i když doporučení hygieniků je jezdit o samotě) a z mírné zvědavosti se zeptala, jak to s rodinou snáší. Smutně potřásl hlavou – jejich nejmladší dítě má vysoké horečky a strašně kašle. Vytřeštila jsem oči, zakoktala cosi o tom, že vlastně musím hubnout a do bytu vyrazila pěšky. Je pravda, že co jsem s dětmi doma, tak mi pohyb citelně chybí, ale i tak – tohle byl akt čisté vyděšenosti. Já sama dodržuji bezpečností pravidla – mám roušku, rukavice a po příchodu domů se převlékám a myji si ruce i obličej. Prostě nechci rodinu zbytečně vystavovat riziku, když to není absolutně nutné.
Jinak se nám už podařilo si nastavit pravidelný (nebo spíš jasně daný) režim. Nehodlám nechat děti zvlčet a tohle nejsou žádné uhelné prázdniny. Ráno se tudíž vstává jen o něco později, než by bylo za normálních okolností. Obě mají krátký čas na probuzení se, převlečení a nasnídání se. Pak už začíná televizní učení. Josífka si odbude svoji první třídu a ze zvědavosti se kouká ještě na Angličtinu s Hurvínkem a další speciality (první týden to bylo Karaoke čtení, to se jí moc líbilo, a nyní Logohrátky – ty už ji tolik nebaví). Pak si jde chvíli hrát a pomalu se připravuje Fanny. Ta se povinně kouká na speciální matematický pořad (je sice pro mladší děti, ale opakování je matka moudrosti a matematika je něco, s čím jí já rozhodně nepomůžu). Pak následuje její hodina pro čtvrté třídy. Po skončení je čas na pauzu na hraní a následný oběd.
Po obědě nastává výměna „něco za něco“ - tj. udělej jeden úkol do školy (většinou dle vlastního výběru, jen u Josífky trochu koriguji) a dostaneš za to hodinu na elektronice dle svého výběru (mobil, počítač, nintendo). S Josífkou si musím sednout a pomáhat jí s učivem, Fanny si vybere zadání, přinese hotový výsledek a já ho jen letmo zkontroluji a buď pošlu scan učitelce, nebo založím do desek. Jednou si nebyla jistá větou v angličtině, tak jsem jí pomohla. Načež mi učitelka odepsala, že napsáno to bylo dobře – jen jedna věta se jí prý nezdá – minulý čas budou probírat až mnohem později. No, přiznala jsem se a od té doby holka vypracovává vše sama. Po týdnu začalo být jasné, že musíme každý den zařadit povinnou „hodinu tělocviku“. K večeru tudíž okolo páté všichni všeho necháme a seřadíme se u nintenda. Kdysi jsme holkám koupili taneční hru a teď jsme za to všichni moc rádi. Senzor sice snímá jen jedu ruku (a tak by se dalo švindlovat), ale všichni hezky poctivě zapojujeme celé tělo a tančíme jak o život. 
Josi se rozhodla, že vybarvit triko nestačí - je třeba domalovat celou figuru ;) 

S takto nastaveným režimem jsme museli část učení posunout i na víkend, dětem to ale příliš nevadí. Jen návrat do školy bude asi krušnější. Nyní jsou zvyklé na svoje tempo, které si mohou víceméně ovlivnit. Josífka navíc špatně snáší změny a tento průběh první třídy rozhodně není to, co očekávala. Sotva si zvykla na školní řád, už byly Vánoce, pak chvilka učení a Jarní prázdniny. Po nich se do školy týden nevrátila, protože byla nemocná. Pak zhruba týden a něco ve škole a šup, zpátky domů a učit se tam. Má v hlavě zmatek a druhá třída pro ni bude asi mnohem těžší, než jsme si mysleli. Díkybohu, že má učení ráda a není problém s ní pracovat. Dělá pokroky pomalu, ale jistě.
Nedávno se na sociálních sítích kdosi ptal, co rodičům nyní nejvíc chybí. Jasně, že učitelky by se doma hodily... já osobně bych uvítala i asistentku... taky vychovatelka do družiny by se šikla... školník a uklízečka jakbysmet... ale upřímně... kdo mi nejvíc chybí? … Kuchařky!!!! … Až teprve teď vidím, že moje děti jsou černá díra, ve které stejnou měrou mizí oběd, ovoce, zelenina, pití i sladkosti! Mé plány, že nákupy budou stačit na víc dní, vzaly rychle za své. Já chci zpátky jídelnu :(

To by k tématu školy prozatím stačilo a příště napíšu něco o našem duševním a tělesném zdraví.

Žádné komentáře:

Okomentovat